Wat hebben **Snow Disaster** en **Ready Player One** gemeen? Beide boeken kwamen uit in 1992 en 2011, geschreven door Neil Stevenson en Ernest Kline. Ze vallen binnen het sciencefiction genre en wat opvalt is dat ze vaak gezien worden als de pioniers die het idee van de “Metaverse” introduceerden. Dit is een gefantaseerde plek waar mensen via avatars een driedimensionale virtuele wereld kunnen verkennen. Ondanks dat deze en andere sci-fi verhalen een duidelijk beeld geven van de Metaverse, vertellen ze ons niet echt hoe het werkt of waarom het bestaat.
Ok, wat is de Metaverse en wat kan ik ermee?
Wat een Metaverse precies is, is niet eenvoudig uit te leggen. Mensen stellen zich vaak een virtuele wereld voor die eruitziet als een themapark. Je kunt het vergelijken met Snow Crash en Player One at Ready of Matrix-films. Delen van de Metaverse komen aan bod, maar tegelijkertijd zijn het ook beperkte versies van de echte wereld. Net zoals mensen in de jaren tachtig geen idee hadden hoe internet er in de jaren 2020 uit zou zien. Evenzo is het niet eenvoudig om de Metaverse nauwkeurig te beschrijven.
Een mix van delen op sociale media, online gaming (blockchain), augmented reality (AR), virtual reality (VR) en cryptocurrency. Het werkt op de blockchain, maar het werkt ook op internet. Opmerkelijke games zoals Roblox, Fortnite en Animal Crossing maken allemaal deel uit van de Metaverse, maar werken op internet. Nieuwe playtoeearn (P2E) games, meestal gebaseerd op blockchain. Games zoals Sandbox, My Neighbor Alice, Axie Infity of Decentraland.
Maar het zijn niet alleen spelletjes die in de Metaverse plaatsvinden. Omgekeerd zijn er nog heel wat andere activiteiten waaraan u kunt deelnemen. Ik kom later terug met Mark Zuckerberg en zijn mogelijkheden om elkaar te ontmoeten op Facebook en Metaverse.
Ik heb ook een tijdje geprobeerd om te zien of de Metaverse de naam was van alles wat er in deze digitale wereld gebeurt. Ik stuit vaak op iets wat suggereert dat elke game zijn eigen Metaverse heeft. Wanneer we echter opnieuw met andere blockchain-projecten bespreken, wordt beweerd dat er maar één Metaverse is. interessante discussie. Hier heb ik tot nu toe nog geen duidelijk antwoord op kunnen vinden.
Wat zijn de eigenschappen?
- We zien eigenlijk wat de basiseigenschappen van de Metaverse zijn. Deze attributen geven inzicht in de algemene houdingen achter de Metaverse.
- Het is er en constant. Er is geen pauze, geen einde. Het kan niet snel worden “gedropt”. Het gaat maar door.
- Gesynchroniseerd en actief. Er zijn vooraf aparte evenementen gepland. Net als in het echt. Iedereen kan het in realtime gebruiken.
- Tegelijkertijd is er geen limiet aan het aantal gebruikers en geeft het iedereen zijn aanwezigheid. Het kan zijn dat u op hetzelfde moment op dezelfde plaats bent als andere mensen op een evenement of plaats.
Zoals virtueel concert. Snoop Dogg werd ook beroemd in de Metaverse. Hij doet het in de zandbak. Je kunt ervan genieten in de volgende video.
- Dit is een volledig werkende economie. U kunt als particulier of als bedrijf deelnemen. Direct beleggen of verkopen. Je kunt digitaal land bezitten, iets creëren (kunst, architectuur, etc.) en meer.
- Dit is een digitale en echte wereldervaring, zowel privé als publiek, op openbare en gesloten platforms.
- Biedt ongeëvenaarde interoperabiliteit. Alle gegevens, digitale activa, inhoud, enz. Zijn beschikbaar op de Metaverse.
- Het zit vol met ‘content’ en ‘experience’ gecreëerd door verschillende designers en designers. Dit kunnen individuen, groepen en commerciële bedrijven zijn.
Wat is er qua gaming mogelijk op Metaverse?
Veel games in het blockchain-gedeelte van de Metaverse hebben hun eigen land of wereld met hun eigen cryptocurrency en spelregels. Decentraland heeft bijvoorbeeld delen van de wereld opengesteld voor virtuele casino’s. Je kunt in deze casino’s spelen met valuta, mana, roulette of blackjack. Alsof dat nog niet genoeg is, is er nog een kleine groep eenarmige bandieten. Naast Decentraland zijn er verschillende spelwerelden waar je virtuele landen kunt kopen in de vorm van NFT’s. Op dit virtuele land kun je vervolgens gebouwen bouwen zoals hotels, restaurants of benzinestations. De grond kan worden doorverkocht of verhuurd. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. En voorlopig hebben we het alleen over blockchain-spellen.
Het belangrijkste verschil met traditionele spellen is dat je geld kunt verdienen door het spel als een P2E-optie te spelen. Een ander belangrijk verschil is dat alle in-game attributen van jou zijn. Dit kan een sportarena zijn, helikopters, auto’s, skateboards of kleding, maar ook digitaal land. Sommige spellen zijn gedetailleerd genoeg om je in staat te stellen verschillende gekleurde wimpers of ogen te kopen of te ruilen voor je avatar.
U kunt dit vervolgens doen in een specifieke NFT-marktplaats zoals OpenSea of Rarible.Het spel is er in alle soorten en maten. My Neigbor Alice is een heel bekend spel dat P2E kan worden gespeeld. Voorbeelden zijn het verbouwen van groenten en het bouwen van schuren. Aan de andere kant is FaraLand een strategisch multiplayer-oorlogsspel.
Facebook en de Metaverse
We kennen Facebook allemaal, maar wat heeft het met de Metaverse te maken? Er kunnen er veel zijn. Op 28 oktober 2021 veranderde moederbedrijf Facebook haar naam in Meta tijdens haar jaarlijkse Facebook Connect-conferentie. Ze willen geen socialemediagiganten meer worden genoemd, maar Zuckerberg wil bekend staan om het helpen bouwen van de Metaverse. Facebook blijft onderdeel van de overkoepelende bedrijven zoals Instagram, WhatsApp of Oculus en behoudt alleen de naam.
Mark Zuckerberg zet een grote gok op de Metaverse en gelooft dat de toekomst daaraan toebehoort. Hij blijkt duizenden medewerkers te hebben die zogenaamde augmented reality (AR)-brillen maken. Volgens hem wordt het nu gemeengoed zoals we mobiele telefoons gewend zijn. Augmented reality is wanneer alledaagse voorwerpen worden aangevuld met door de computer gegenereerde cognitieve informatie en interactieve manieren.
Dit is ook een uitweg uit veel van de problemen waarmee Facebook momenteel wordt geconfronteerd. Denk bijvoorbeeld aan een klokkenluider die sprak over veel zaken die te maken hadden met de praktijken van Facebook of nepnieuws.
Het feit dat Zuckerberg en Meta nu veel geld inzetten op de Metaverse, heeft de prijs van verschillende Metaverse-projecten of -games verhoogd. De prijs van Sandbox is bijna 120% gestegen, terwijl de prijs van Decentraland bijna 250% is gestegen. Blocktopia (311%) behaalde de eerste plaats.
Een van de projecten waar ze aan werken is een virtuele conferentie waar je met je avatar mee kunt doen. Dit project heet Horizon Workrooms. Bekijk de volgende video.
Dan de connectie tussen NFT’s, crypto en de Metaverse
Niet alles op de Metaverse draait om cryptocurrencies of NFT‘s. Maar ze zullen zeker een rol spelen. Beide zullen een belangrijke rol spelen in het blockchain-gaminggedeelte van Metaverse. Momenteel zijn verschillende digitale goederen en componenten echter verpakt in verschillende formaten en kunnen ze niet met elkaar communiceren. Er zijn verschillende standaarden zoals TCP/IP voor datapakketten of GIF/MP3 voor bestanden. NFT’s dragen bij aan de gedecentraliseerde wereldwijde digitale representatie met een duidelijk bewijs van eigendom en grote transparantie. Om dit economische deel van de Metaverse goed te laten werken, is eerst een duidelijke consensus over standaarden en protocollen vereist. Dan moeten digitale goederen overal worden herkend om ze te kunnen lanceren en verzenden.
Er zal ook vraag zijn naar ongeautoriseerde ID’s, financiële diensten en snelle valutawissel. En gegevens moeten worden opgeslagen en aan miljoenen, zo niet miljarden worden verstrekt. Crypto voldoet aan al deze eisen. Op blockchain gebaseerde technologie kan al deze problemen oplossen.
Verschillende blockchainspellen hebben al hun eigen cryptomunten en cryptowerelden. Bestaande casino’s en pretparken kunnen normaal gebruikt worden. P2E betaalt spelers meestal in de cryptocurrency van het spel, die kan worden geconverteerd naar fiat op cryptocurrency-uitwisselingen.
De NFT zou een grotere rol kunnen spelen. Wanneer u bijvoorbeeld digitale en virtuele percelen koopt, wordt u ook eigenaar. Net als elk ander in-game item. Decentraland heeft het land al verkocht voor $ 900.000. Je kunt al virtuele items van verschillende games kopen op compatibele marktplaatsen. Cryptocurrencies hebben momenteel de beste kaarten op de Metaverse om de beste valuta te zijn.
Metaverse en de toekomst
De Metaverse heeft het potentieel om de manier waarop we omgaan met de virtuele wereld drastisch te veranderen. Collectieve virtuele ervaringen zoals de Metaverse openen nieuwe mogelijkheden voor makers, gamers en artiesten. Net zoals de NFT eigenlijk deed.
Het gaat niet om het hervormen van de economie van de schepper, het gaat om het opnieuw uitvinden ervan. Dit zou een miljardenindustrie kunnen zijn. Een plaats van vermaak en handel, een plaats van werk voor anderen. Daarom moeten we de Metaverse zien als zijn opvolger, niet als een verlengstuk van internet. Het is ook gebaseerd op blockchain en dApps. Dit zal gunstig zijn voor cryptocurrencies en NFT’s die hoe dan ook een belangrijke rol kunnen spelen. Hij zal de drijvende kracht zijn achter de opkomst van een nieuwe generatie bedrijven. Net zoals wat er gebeurde met de komst van internet.
Beveiliging is ook van cruciaal belang voor het succes van de Metaverse. Datalekken, blootstelling aan malware en fraude zijn altijd verborgen. Daarom is het erg belangrijk dat verschillende ontwikkelaars die aan de Metaverse werken en bouwen, ernaar streven de veiligheid van de Metaverse te maximaliseren.
Stel je voor dat je kunt werken, evenementen bijwonen, studeren, geld verdienen en games spelen op de Metaverse. Dit alles is een verlengstuk van de digitale wereld en tegelijkertijd een unie van onze eigen fysieke wereld. Wil je graag participeren? Natuurlijk. Laten we meteen aan de slag gaan, want dit is een nieuwe en complexe wereld met eindeloze mogelijkheden.
Dus wat vinden wij ervan?
Metaverse heeft alles wat we nodig hebben om een integraal onderdeel van ons leven en onze gemeenschappen te zijn. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos en de Metaverse wordt al gebouwd. Relatief kleine projecten zoals Sandbox en Decentraland doen dit al op een decentrale manier met behulp van cryptocurrencies en NFT’s.
Grote gecentraliseerde games zoals Epic’s Fortnite of Valve’s CounterStrike doen dit al.
Grotere spelers zoals Facebook, Microsoft, Amazon en Apple kunnen en zullen allemaal hun plaats opeisen. De achterliggende architectuur en de mogelijkheden die het biedt zijn te interessant voor deze mensen om te negeren.
Dit klinkt voor velen misschien nog steeds als sciencefiction. De realiteit is dat de Metaverse groeit en al leeft. U kunt dus zonder problemen gaan. Het zal nog enkele jaren duren voordat het echt populair en ingeburgerd raakt. Tot die tijd is dit een geweldige plek om te verkennen, te spelen en plezier te hebben. Als vroege vogel heb je een voorsprong op iedereen die later aansluit. Web 3.0 en de Metaverse komen steeds dichterbij. Dit is een goed moment om in deze golf van innovatie en surfen te duiken!
Het is een beetje lastig om de Metaverse uit te leggen, maar ik hoop dat je het nu begrijpt. Hoe dan ook, ik hoop dat ik enthousiast kan zijn, geloven en zelfs een beetje kan overbrengen.